ابصار313

  • خانه 
  • خوش رفتاری در روایات 

خروج جان از بدن و سختی لحظات مرگ

31 فروردین 1400 توسط معصومه کبیری رنانی

امام علی(ع) در حدیثی می‌فرماید لحظه فرا رسیدن مرگ سختی‌هایی دارد دشوارتر از آن که توصیف شود یا در عقل مردم بگنجد. بر اساس روایات، چنین حالاتی به خاطر مشاهده وضعیت و شرایط بعد از مرگ، جدایی از دنیا و دلبستگی‌های آن، قرار گرفتن در برابر نتیجه اعمال و ترس از سرنوشت نهایی برای انسان رخ می‌دهند.[1]

در یکی از خطبه‌های نهج البلاغه، «سکرات مرگ»، این‌گونه توصیف شده است : « اجْتَمَعَتْ عَلَيْهِمْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ وَ حَسْرَةُ الْفَوْتِ فَفَتَرَتْ لَهَا أَطْرَافُهُمْ وَ تَغَيَّرَتْ لَهَا أَلْوَانُهُمْ ثُمَّ ازْدَادَ الْمَوْتُ فِيهِمْ وُلُوجاًإ فَحِيلَ بَيْنَ أَحَدِهِمْ وَ بَيْنَ مَنْطِقِهِ وَ إِنَّهُ لَبَيْنَ أَهْلِهِ يَنْظُرُ بِبَصَرِهِ وَ يَسْمَعُ بِأُذُنِهِ عَلَى صِحَّةٍ مِنْ عَقْلِهِ وَ بَقَاءٍ مِنْ لُبِّهِ يُفَكِّرُ فِيمَ أَفْنَى عُمُرَهُ وَ فِيمَ أَذْهَبَ دَهْرَهُ وَ يَتَذَكَّرُ أَمْوَالًا جَمَعَهَا أَغْمَضَ‏إ فِي مَطَالِبِهَا وَ أَخَذَهَا مِنْ مُصَرَّحَاتِهَا وَ مُشْتَبِهَاتِهَا قَدْ لَزِمَتْهُ تَبِعَاتُ‏إ جَمْعِهَا وَ أَشْرَفَ عَلَى فِرَاقِهَا تَبْقَى لِمَنْ وَرَاءَهُ [يُنَعَّمُونَ‏] يَنْعَمُونَ فِيهَا وَ يَتَمَتَّعُونَ بِهَا فَيَكُونُ الْمَهْنَأُإ لِغَيْرِهِ وَ الْعِبْ‏ءُإ عَلَى ظَهْرِهِ وَ الْمَرْءُ قَدْ غَلِقَتْ رُهُونُهُ‏إ بِهَا فَهُوَ يَعَضُّ يَدَهُ نَدَامَةً عَلَى مَا أَصْحَرَإ لَهُ عِنْدَ الْمَوْتِ مِنْ أَمْرِهِ وَ يَزْهَدُ فِيمَا كَانَ يَرْغَبُ فِيهِ أَيَّامَ عُمُرِهِ وَ يَتَمَنَّى أَنَّ»[2] «  سختى‏ جان‏ دادن‏ و غمّ و اندوه آنچه از دست رفته آنان را فرا گرفت و دست و پايشان سست شد و رنگهايشان تغيير نمود، پس از آن آثار مرگ در آنها زياد شد تا اينكه ميان هر يك با گفتارش حائل گرديد (از سخن گفتن باز ماند)) و او در بين اهل بيت خود به ديده‏اش (اضطراب و نگرانى آنان را) مى‏بيند، و به گوشش (آه و ناله آنها را) مى‏شنود، و عقلش بجا و فهم و ادراكش برقرار است، بفكر مى‏افتد كه عمر خود را چسان بسر برده و چگونه روزگارش را گذرانيده و بياد مى‏آورد مالهايى كه جمع كرده و براى بدست آوردن آنها (از حلال و حرام) چشم پوشيده، و آنها را از جاهايى كه (حلّيّت و حرمت آن) آشكار و مشتبه بوده بدست آورده، بتحقيق زيانهاى جمع آورى آن اموال (كيفرى كه بر آن مترتّب است) دچار او گشته، و بر جدائى از آنها مطّلع گرديد، اين اموال بعد از او باقى مى‏ماند براى زنده‏ها كه در آنها متنعّم بوده خوش مى‏گذرانند، پس (خوشگذرانى از) آن اموال بى مشقّت براى غير او است، و بار گران آن بار بر پشت او مى‏باشد، و آن مرد مرهون بآن اموال است (از حساب و باز پرسى آن اموال رها نشده راه فرارى براى او نيست) پس بر اثر آنچه (سختيها) كه هنگام مرگ برايش آشكار شده پشيمان گشته دست خود را بدندان مى‏گزد، و بى ميل ميشود بآنچه در ايّام زندگانيش بآن مائل بوده، و آرزو ميكند كه كاش كسيكه مقام و منزلت او را آرزو داشت و بر اموالش رشك مى‏برد آن اموال را جمع كرده بود، نه او،  پس پيوسته (آثار) مرگ در بدن او هويدا گردد تا اينكه گوش‏ او هم مانند زبانش از كار باز ماند (سخنى نمى‏شنود) و ميان اهل بيت خود در حالى مى‏ماند كه نه به زبان گويا است و نه به گوش مى‏شنود، چشم خويش را بنگريستن چهره‏هاى ايشان باز ميكند حركات زبان آنان را مى‏بيند و سخنشان را نمى‏شنود،  پس (آثار) مرگ بيشتر شده باو در آويخته چشمش را هم فرا گيرد (ديگر چيزى را نخواهد ديد) چنانكه گوشش را فرا گرفته (چيزى را نمى‏شنيد) و جان از بدنش خارج گردد، پس مردارى است ميان اهل بيتش كه از او وحشت نموده و از نزديك شدن باو دورى كنند، نه گريه كننده‏اى را همراهى مى‏نمايد و نه خواننده‏اى را پاسخ مى‏دهد، پس از آن او را برداشته بسوى (آخرين) منزل در زمين (قبر) مى‏آورند و در آنجا او را (تنها گذارده) به عملش مى‏سپارند، و ديدن او را ترك خواهند نمود. ».

درباره لحظه­ ی جان کندن ، قرآن کریم آیاتی دارد که می فرماید : « وَ لَوْ تَرى‏ إِذْ يَتَوَفَّى الَّذينَ كَفَرُوا الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ وَ ذُوقُوا عَذابَ الْحَريقِ . ذلِكَ بِما قَدَّمَتْ أَيْديكُمْ وَ أَنَّ اللَّهَ لَيْسَ بِظَلاَّمٍ لِلْعَبيدِ.»[3] « و اگر ببينى آنگاه كه فرشتگان جان كافران را مى‏ستانند، بر چهره و پشت آنان مى‏زنند و [گويند:] عذاب سوزان را بچشيد. اين [كيفرِ] دستاوردهاى پيشين شماست، و [گر نه‏] خدا بر بندگان [خود] ستمكار نيست.» آیه شریفه اشاره دارد به فرشتگان مرگ که در لحظه قبض روح بر انسان محتضر وارد می­شوند و این هنگام برای کافران و معصیت کاران بسیار سخت و ناگوار است .[4] « كَلاَّ إِذا بَلَغَتِ التَّراقِيَ  . وَ قيلَ مَنْ راقٍ . وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِراقُ . وَ الْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ .  إِلى‏ رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَساقُ .»[5] «نه چنين است [كه او پندارد، زيرا]آنگاه كه جان ميان گلوگاهش رسد، و گفته شود: «چاره‏ساز كيست؟» و داند كه همان [زمان‏] فراق است، و [محتضر را] ساق به ساق ديگر درپيچد، آن روز است كه بسوى پروردگارت سوق دادن باشد. »  « فَكَيْفَ إِذا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَ أَدْبارَهُمْ »[6]  « پس چگونه [تاب مى‏آورند] وقتى كه فرشتگان [عذاب‏]، جانشان را مى‏ستانند و بر چهره و پشت آنان تازيانه مى‏نوازند؟»

از مجموع این آیات و روایات چنین بر می­آید که انسان در لحظه مرگ بلافاصله چشم دلش گشوده می­شود و درست مانند حالت رویا به وسیله قوه نیرومند خیال صورت هایی را مشاهده می­کند بعضی از این صورت­ها ، از ملائک رحمت و ملائک غضب هستند ،  که در نزد او حاضر شده­­اند تا درباره او چه حکم شود و چه سفارش نمایند ؟ و  برخی از این صور شیاطین و جنود ابلیس می­باشند، که برای اینکه او را به شک اندازند ، جمع شده­اند و می­خواهند کاری بکنند که ایمان او از او گرفته شود و بی­ایمان از دنیا برود . بعضی صورت مثالی ائمه معصومین علیه­السلام و رسول اکرم صلی­اله علیه و آله و برخی دیگر صور ملکی متعلقات دنیوی از قبیل همسر و فرزندان و اموال و… می­باشند .[7] انسان در این لحظات علاوه بر هول ورود از نشأهای که غیر از این نشأه است و دیدن چیزهایی که پیش از این نمی­دید هول آمدن ملک الموت را نیز دارد که آیا به چه هیبت خواهد بود و به چه نحو جان او را قبض خواهد نمود.[8]

 



[1]  - ناصر مکارم شیرازی ، پیام قران ، ج 5 ، ص 345
[2]  - محمدبن حسین شریف الرضی ، ترجمه و شرح نهج البلاغه  (فیض الاسلام) ، ج 2 ، ص 333 - 334 ، تهران ، چاپ پنجم ، 1379 ش
[3]  - سوره انفال (8) ، آیه 50-51
[4]  - محمد علی خزایلی ، متن و شرح و تفسیر دعای ابو حمزه ، ص 269 ، قم ، نشر ابتکار دانش ، 1387 ش
[5]  - سوره قیامت (75) ، آیه 26-30
[6]  - سوره محمد (47) ، آیه 27
[7]  - احمد حبیبیان ، همان ، ص31
[8]عباس قمی ، منازل آلاخره ،انتشارات مسجد مقدس جمکران ، قم ، چاپ سیزدهم ، تابستان 90 ، ص 81

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 نظر دهید »

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

ابصار313

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • تربیتی
  • حدیث

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس